måndag 3 mars 2014

Robin Hood/Bokreferat


Jag har läst boken Robin Hood som är skriven av Howard Pyle. Som är skriven under Romantiken 1800-talet. Dem förväntningarna jag hade på boken var att den skulle vara spännande och även ha lite romantik i sig. Jag har läst en läktarversion. För jag tyckte det var enklare att förstå och det blev inte så mycket text.

Något jag fick uppleva. I början var boken lite trögt men det gick lättare när det närmade sig slutet. Det handlar om Robin Hood som är en mycket begåvad pilbåges skytt. Han lever i skogen och skaffar sig nya vänner i varje kapitel. Hans vänner och han själv hjälps åt att ta från det rika och ge till det fattiga. Det börjar med att Robin ska lämna sin stad Nottingham. Det är svårt att först vad som händer men efter man läser på fattar man att han flyttat till skogen. Där han stöter på andra ”skurkar” som också blivit förvissade från staden.

Robin Hood kan vara en snäll person men även lite elak. Han är en ”lömsk räv” som man kan säga. Han är väldigt smart och tänker ut planer. Om hur han och hans vänner ska kunna få pengar till sig själva och kunna skaffa mat på ett enkelt sätt. Robin som är en brottsling. Är med och tävlar i pil bågskytte där man kan vinna mat och dryck. Men han får inte vara i staden egentligen så han tvingas klä ut sig när han ska tävla åt sina kamrater.

Det utspelar sig i en liten stad där det finns en kung som härskar och tar pengar från det fattiga. Många tror först att Robin är elak men efter tiden märker folk att han vill dem bara väl. Huvud personen är Robin Hood.  Det finns självklart mer folk i boken men personerna där kommer och går.

Man kn läsa den om man är intresserad av skytte och lite spänning samt romantik. Det känns lite som om det är en kil bok för det är mycket vapen och hårt slit. Självklart kan man läsa den om man är tjej och om man gillar olika sorts spänning.

Det dåliga med boken var att det kunde vara gamla ord man inte kunde förstå. Kanske inte en bok man ska läsa i första taget om man tycker det är svårt med läsning. Det var svårt att komma in i boken så den får betyget 2 av 5. För jag tyckte den inte var så bra.

Det är svårt att hitta ett budskap. Men inget är omöjligt. Tror jag skulle kunna vara ett bra budskap. Om man tränar till rikligt mycket går det till slut. Jag fick detta budskap när man läste om hans pill båge. Det är nog ungefär det författaren skulle säga.   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar