fredag 7 mars 2014

Gullivers resor, extra uppgift


Jag har läst boken Gulliversresor som är skriven av Jonathan Swift.
Man förstår att boken är skriven i upplysningstiden, därför att det är själva boken som handlar som uppfinningar.
Om hur Gulliver som boken handlar om tar sig igenom vissa saker med saker som han kommer på och uppfinner.

Oftast dem böcker jag läser är moderna och skrivs i nu tid. Gullivers resor är en bok som är skriven ganska långt bak i tiden och man märker att det är stora skillnader mellan böckerna. Man märker det på språket, texten, bilderna och till och med omslaget.

I Gulliversresor så föreställer jag mig att det spelas ut i ett gammalt samhälle. Man läser inte så mycket av vart Gulliver bor någonstans men har förklarar det som en liten stad med befolkning, mycket arbete runt där.
Eftersom han flyttas runt i boken ofta är det olika stället men det är på en ö så jag får känslan av att det är stora gräsplättar och obebodda delar. Väldigt fint och soligt ser jag det som.

Bokens levnadsvillkor är typ som att ”äta eller ätas”. Att dem i boken oftast tänker på sig själva, men om dem inte hade gjort det hade det inte gått så bra för dem själva.

Om man ska jämföra med andra böcker så kan man nog jämföra med ”Oliver Twist”.
Dessa två böcker är ganska olika. Skillnaderna är att Oliver twist boken är från ”realismen” och Gullivers resor är från ”upplysningstiden”, det handlar ju inte riktigt om samma sak eftersom dem inte kommer direkt från samma tid.
Om man ska titta på likheterna så är det nog att det händer ganska mycket saker tätt inpå varandra, i båda böckerna.

Det är väldigt olikt samhälle och natur, i Oliver twist är det i staden oftast och mycket folk hela tiden överallt. I Gullivers resor så är det ute i naturen hela tiden och det är ute på öde öar. Jag kan tycka att det är nästan lika svår text i båda två, mycket svåra och krångliga ord som kommer upp hela tiden.


 Av: Johanna Nilsson Klass 7



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar