måndag 3 mars 2014

Anne på Grönkulla & En världsomsegling under havet

Jag har läst böckerna Anne på Grönkulla av LM Montgomery och En världsomsegling under havet av Jules Verne. Båda böckerna kommer från romantiken. Man ser det för att Vernes böcker har mycket äventyr och fantasi i sig, det finns massa konstiga uppfinningar i dem.

Anne på Grönkulla är inte upplysande eller den visar inte heller hur hårt det var för många människor. I Anne på Grönkulla så  har alla det väldigt bra och Anne gör så mycket konstiga grejer att det inte kan ha varit en bok skriven under realismen. Om man jämför med Oliver Twist som vi såg som film så är Anne på Grönkulla en väldigt glad och rolig bok.

Båda böckerna är skrivna under Romantiken, sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Vernes bok tycker jag är skriven som att det vore i framtiden för honom, alltså på 1900-talet. Det finns många uppfinningar som kanske kommit senare eller som inte finns alls. I En världsomsegling under havet så finns det en ubåt och i den massa olika maskiner som räknar ut var man är, styr ubåten och de dyker med tuber.

 I Anne på Grönnkulla så är det tidigt 1900-tal. Anne utsätts för vardagsproblem, hon vill vara bäst i klassen, hon vill gå på tebjudning och ha klänningar med puffarmar, men hennes största önskan är att hennes hår inte ska vara rött. Det är stor skillnad på böckerna och jag tycker det känns som om En världsomsegling under havet är skriven mer för killar och det är mer killar som läste dem och Anne på Grönkulla mer för tjejer och det var mer tjejer som läste dem. Jag tycker att böckerna var lika bra.

Levnadsvillkoren i  En världsomsegling under havet är inte så lätta att säga eftersom det är väldigt mycket overkliga saker. Men kaptenen på ubåten har lämnat allt liv på land, och lever bara i sin ubåt under havet, eftersom han tycker att människorna förstör jorden och är elaka mot varandra. I filmen Oliver Twist vi såg så är det ju väldigt hårt för de fattiga och de är väldigt utsatta och det är nog det som kaptenen tänker på när han vill lämna civilisationen och alla elaka människor.

Men i Anne på Grönkulla så står det hela tiden om hur vackert landskapet på ön där hon bor och det är bara småproblem hon har. Alla på ön tycker jag verkar ha det ganska gott ställt, men i verkligheten så tror jag att det var fler som var ganska fattiga och hade svårt att få mat på bordet. Jag tycker att boken är lite förskönande av hur det var på riktigt. Allting verkar nästan lite för bra på ön där de bor.

Jag har sett lite av en tv-serie som gick på 1980-talet som var baserad på just böckerna om Anne på Grönkulla. Jag har också sett en tecknad film av En världsomsegling under havet och jag tyckte att den var mycket mer spännande än vad boken var. Jag tycker att böckerna skiljer sig väldigt mycket från varandra, miljön är olika, det är helt annan handling, de är inte ens i samma land. Böckerna skiljer sig också väldigt mycket om filmen Oliver Twist, som är baserad på en bok från Realismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar