måndag 3 mars 2014

Oliver Twist - Frågor och svar

Uppgifter - Oliver Twist
Tilda Dragstedt

  • Beskriv följande miljöer och berätta om hur Oliver har det på dessa ställen enligt dig: barnhemmet, hos begravningsentreprenören, hos Fagin och pojkarna


Barnhemmet
Oliver kom till ett barnhem på hans 8 – årsdag. Jag tycker att det var väldigt strängt på barnhemmet och jag skulle inte vilja byta med Olivers situation. Det var sunkigt, folk ropade och skrev, man kunde se hur barnen plågades och inte fick tillräckligt med mat. Man såg verkligen hur det gick till förr och man kunde leva sig in i hur jobbigt barnen hade det. Barnen fick jobba med att tvinna upp rep. Detta var ett väldigt ”hårt” arbete för de och de fick blåsor i händerna, nästan aldrig ledigt och hade det allmänt jobbigt. Man kunde se en del barn som blev slagna och tillsagda så fort de saktade ner tempot lite med att jobba för att t.ex. vila händerna. Det var många barn som avled. Det var endast pojkar som tvinnade upp rep, tjejerna fick skura golv mm.

Begravningsentreprenören
Begravningsentreprenören är en man som är vän till Mr. Bumble. Mr. Bumble är arg på Oliver efter att han frågat om mer mat/välling och då tar begravningsentreprenören emot Oliver. Hos begravningsentreprenören tror man först att Oliver ska få det jättebra. Dock får han det inte så lätt. Begravningsentreprenören är ganska glad över Oliver, men inte lika så begravningsentreprenörens fru och Noah. Noah tror jag personligen är avundsjuk på Oliver för att han fick komma till begravningsentreprenören och då utnyttjar Noah Oliver. En dag när Noah börjar reta Oliver om hans mamma blir han riktigt arg och ledsen så han ryter till på Noah och de börjar slåss. Det slutar då med att Oliver får skullen för det som hänt. Annars får Oliver ganska bra mat, inte längre välling som på barnhemmet. Det ser u som en ganska vanlig fattig ”familj” under denna tiden. Oliver jobbar en del med begravningsentreprenören, men en natt får han för sig att rymma. Och det gör han också.

Hon Fagin och pojkarna
När Oliver har rymt från Begravningsentreprenören går han till London och där möter han en annan pojke. Oliver och pojken blir vänner och Oliver får följa med pojken hem. Då visar det sig att pojken bor hos tjuvar. Alla välkomnar Oliver mycket bra och man tror att Oliver ska få det jättebra hos Fagin. Han får en säng och mat så det fanns inte så mycket att klaga på och alla var snälla mot Oliver. Efter någon dag visar det sig att Oliver inte alls får det så bra. Han blir tillexempel skjuten i armen och blir liksom lite misshandlad. De pratar också om att ta livet av Oliver.

  •       Beskriv följande personer och försök få med deras olika sidor och personligheter: Oliver, Fagin, Nancy



Oliver
Oliver är en söt liten kille på ca 10 år. Han är väldigt blyg, men väluppfostrad. Dock kan man hitta lite hyss i honom också då han rymmer, men det hör till att vara lite busig när man är liten tycker jag. Oliver är ganska tillbaka dragen och är inte så förtjust i att stå i centrum som kanske många andra 10 – åringar.

Fagin
Fagin är en man i sina bästa år kan man väll säg. Han är en medelålders man som ser ut som 60+. Jag tror dock att han kanske är mellan 40 – 50 år, då han är väldigt sliten. Jag tror inte att han var hos frisören igår direkt, eller borstade tänderna de senaste tio åren, har han ens duschat de senaste åren? Ja det kan man fråga sig. Man tror att han är mycket äldre än vad han är. Jag tycker att han är ganska snäll, men det kan man tolka på väldigt många sätt. Han är ju väldigt ond när han är ”tjuv” men ändå tror jag att han vill allt gott till Oliver. Därför tycker jag att det är lite synd att han liksom är som han är, men jag tror att han gör det för sitt egets bästa. Så att de andra inte ska döda honom för att han är snäll mot Oliver. Om de andra tjuvarna fick reda på att Fagin tyckte om Oliver tror jag inte det hade gått så bra för Fagin. Kanske hade han till och med blivit hängd eller skjuten.

Nancy
Nancy är en snäll och omtänksam tjej som bara har gott i sig enligt mig. Hon är söt, snäll och hur omtänksam som helst. Någon ålder direkt kan jag inte riktigt säga men kanske mellan 13 – 18. Hon är speciellt snäll och omtänksam mot Oliver. Jag tror att hon vill ”hjälpa” Oliver. Hon har nog vart med om en hel del hemskt när hon var i Olivers ålder. Jag tycker väldigt synd om Nancy för de behandlar henne så dåligt. Nancy blir ju skjuten i slutet av filmen och det var nästan så att  det rann en tår för det var ganska sorgligt att hon liksom ”offrade” sitt liv för Oliver.


  •       Vad finns det för budskap i boken? Varför tror du att författaren Charles Dickens har skrivit denna bok?


Budskapet tänker jag är:

– Ta han om dina när och kära, för du har bara en utav dem -


Jag tror att Charles kanske har sett något liknande eller kanske till och med vart med om det själv för det är så pass väl beskrivet så man får nästan den känslan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar