måndag 10 mars 2014

Bokreferat Dr Jekyll och Mr Hyde


Jag har läst boken Dr Jekyll och Mr Hyde som är skriven av R.L Stevensson. Jag har läst den förenklade versionen av boken. Boken är ca 102 sidor lång. Originaltiteln är The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Direkt översatt Det konstiga fallet med Dr. Jekyll och Mr. Hyde.


Boken handlar om forskaren och läkaren Dr Jekyll som har kommit på en dryck som separerar ondskan och godheten i en person. När man dricker drycken så förvandlas man till ondskan i kroppen. Boken utspelar sig i 1800-talet's England.Huvudpersonerna är Dr Henry Jekyll som är en mycket respektabel vetenskapsman. När han börjar umgås med en ful, liten äcklig man som hade trampat ner ett litet barn så började hans vänner undra. Dem är inte bara vänner, utan Dr. Jekyll har också testamenterat alla hans ägodelar till Mr. Hyde. Miljön är London, husen är i tegel eller trä. Det finns inte så mycket miljöbeskrivningar i boken så jag vet inte riktigt. Dr. Jekyll och Mr. Hyde är egentligen samma personer, Mr. Hyde är egentligen Dr. Jekylls onda sida som har fått en egen skepnad och Dr. Jekyll är både den goda och onda sidan men mest den goda sidan. Dr. Jekyll bor i sitt hus som är ihopkopplat med hans labb som består av en obduktions sal med en kupol i taket. Huset består av en stor byggnad som är i tegel och insidan är trä paneler. Jag tror att panelerna är av mörk ek. Byggnaden han bor i är i två våningar. På övervåningen så har han sitt arbetsrum, jag tror också att hans tjänare bor där uppe. På nedervåningen finns det kök och andra grejer som behövs. Det finns även en öppen spis där. Labbet är ett stort rum med en kupol med glas i mitten. Salen är en före detta obduktionssal, det finns lite skåp där. Det finns inget ljus där förutom kupolen i taket.
Dr. Jekyll har en bästa vän som heter Mr. Uttersson, Mr. Uttersson är en framgångsrik journalist. Dem har känt varandra jättelänge.

Jag tycker inte att denna versionen av boken är läsvärd för att dem fyra första delarna av boken är jättetråkiga, dem är sån text som är som sirap, jättehemsk att läsa. Men den sista delen av boken är spännande då allt faller samman.

Jag tror att bokens budskap är att Stevensson ville skriva av sig och få ut alla sina känslor i den här boken. Jag tror även att han ville berätta att alla människor (nästan) har en ond sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar