torsdag 13 mars 2014

 Klassiker avslutande uppgift


Jag har läst "Frankenstein"den riktiga boken skrevs av Mary Shelley men jag har läst en återberättad verision av Rosie Dickens.

Jag tycker att den här återberättelsen var ganska dålig för att den var så kort (jag läste ut den på typ en lektion) så det var inte mycket beskrivningar, eftersom att den var så kort så kom man inte riktigt in i berättelsen alla händelser gick över så snabbt.

Frankenstein är en skräckroman så det har alltså med romantiken att göra. Man ser att det har med romantiken att göra eftersom att det är en del spänning, en del skräck, en del sorg, och en del romantik i boken.

Eftersom att det är en återberättad bok och den är kort och inte mycket beskrivningar så får man inte veta mycket om samhället, men eftersom att boken har bilder så kan man se att boken utspelar sig lite förr i tiden.

Ifall jag jämför Frankenstain boken med Oliver twist filmen så är det ganska mycket skillnader. Oliver Twist är skriver i realistsk stil och Frankenstain är lite av en science fiction roman. Oliver twist är skriven så man skulle förstå hur svårt man hade det i England på den tiden, Frankenstein handlar om en man som skapar ett monster som blir olycklig för att den inte har några vänner. Monstret dödar Victor Frankensteins (huvudpersonen) familj för att Victor inte skapar en fru åt mostret, Monstret ville bara ha vänner men istället dödade han folk och fick inget gott ut av det. Syftet med Frankenstein är att använda våld.

Jag tycker att Frankenstein har en bra berättelse men jag tycker att den här verisionen var för kort, för lite beskrivningar och det är väll lite kul med bilder men det är ju inte nödvändigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar