måndag 10 mars 2014

Avslutande uppgift och bokreferat - klassiker

"Onkel Toms stuga"

Klassiker
Bok referat och avslutande text


Respons
Jag har läst ”Onkel Toms stuga” som är skriven av Harriet Beecher Stowe. Harriet var en av få kvinnliga klassiker författare. Onkel Tom är en bok som är skriven under romantiken, dock är den väldigt ”realistisk” och de gör den väldigt spännande tycker jag.
Dock var den väldigt sorglig, men det var ett plus för det var det som gjorde den spännande. Så boken får av mig 9/10. Jag läste den lättare varianten då den tjockare boken var upptagen. Men man fick veta mycket bra grejer ändå och ibland kan det vara skönt att läsa lite mindre böcker då man inte gör det så ofta.
Boken är återberättad av May Bylock. 

Handling – miljö, tidperiod, levnadsvillkor
Boken handlar om en ”gubbe” som heter Tom. Han bor på en gård där han är slav. Han har det ganska bra på gården för att vara en slav under denna tidsperiod. Jag tror att boken utspelar sig under 1800 – talet. Det är en miljö med mycket skog och små gårdar lite här och där lite likt ”barnen i Bullerbyn”. De åt ju inte stora kotletter till middag utan det var väldigt tufft ex. jaga själva.  
Jag tyckte att Tom hade det väldigt bra på gården och de tog hand om han väl. Tom hade själv en familj med fru och barn.  Men en dag får Tom reda på att han som äger gården tänkt sälja Tom på en slav aktion. Gården håller på att gå i konkurs och måste ha mer pengar. Alla på gården älskar Tom och han har aldrig gjort någon till besvär, men han är den starkaste av de så därför kan de få mest pengar om de säljer Tom. Därefter blir Tom flyttad och såld till många olika gårdar. Han bli inte så väl skött förutom när han en dag kommer till en gård med en liten flicka. Hon tar hand om honom mycket väl och de blir goda vänner. Dock är hennes mamma inte lika förtjust i Tom.


Jämförelse ”Onkel Tom” och ”Oliver Twist”
Jag tycker att de var väldigt lika. Det är nästan samma miljö, samma tidsperiod, båda hade det väldigt tufft och andra människor styrde över deras liv. Både Oliver och Tom blev sålda. Jag tycker att båda var väldigt gripande och berörende. Man kunde sätta sig in i båda situationerna om hur tufft de hade det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar