torsdag 13 februari 2014

Onkel Toms stuga

Jag har läst klassikern "Onkel Toms stuga", som är skriven av Harriet Beecher Stowe. Det är en förenklad version som jag har läst, även om den är på ca 169 sidor. Boken har översatts till svenska av Margareta Grogarn.

Boken handlar om Tom, som är en av de utnyttjade slavarna i USA under 1800-talet. Efter att ha tvingats att lämna sin familj börjar han att auktioneras ut till de som bjuder mest för han. Även om de människor han kommer till inte behandlar han bra, så är Tom en mycket lydig och händig slav. Han gör det han blir tillsagd och skyddar alltid de andra slavarna mot faror. I boken så får man följa Toms liv genom slavhandeln, men även andra personer vid sidan om.


En av huvudpersonerna i boken är Tom. Utöver det jag redan skrivit är Tom mycket religiös och en otroligt snäll människa. Han arbetar hårt och står för det han säger.

En annan person i boken är Eliza. Hon påstås arbeta hårt och bra hos sin husbonde, men efter att fått höra att alla slavar ska säljas så försöker hon fly till Canada tillsammans med sin son Harry. Eliza är gift med George som också är slav, fast på en annan gård.

En tredje person som har stor betydelse i boken är Ewa. Ewa är dotter till en av männen som köper Tom. Hon är mycket snäll och vill behandla slavarna likadant som fria människor. För att vara så liten förstår hon mycket av i vilken situation slavarna befinner sig i. Ewa är kanske runt 7-8 år gammal.


Alla dessa personerna i boken har ingen större relation till varandra, man får nämligen följa bland annat Eliza och George för sig själva. Tom och Ewa är med i samma del av berättelsen. Boken utspelar sig i USA under 1800-talet då slavhandeln var som värst. Man är bland annat i sydstaterna, som Texas, men även på väg upp till Canada.


Trotts att boken kom ut 1852 så är den fortfarande läsvärd. Jag hade inte så höga förväntningar på boken, men den var helt okej. Jag valde ju en lättläs version och jag tycker att språket var lätt att förstå. Däremot så tycker jag det var lite jobbigt när man hoppade mellan olika personer hela tiden. Det blev svårare att förstå då.


Jag tror att Harriet Beecher Stowe ville visa sin motvilja för slaveriet med denna boken. Hon visste att det var fel att behandla människor på det sättet man gjorde, och ville nå ut till andra människor med sin åsikt genom den. Budskapet i boken är aldrig ge upp och fortsätta att stå för det man tror på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar