onsdag 19 februari 2014

Boktips: Hungerspelen Trilogin

Jag har läst Hungerspelen trilogin (av Suzanne Collins), som innehåller Hungerspelen, Fatta eld, och Revolt. Sammanlagt har de tre böckerna nästan 1000 sidor, och jag var själv faktiskt tveksam på om jag skulle orka läsa allt, men jag bestämde mig för att åtminstone ge det en chans. Och det var värt det, för när jag väl hade kommit in i boken så blev jag nästan helt beroende. Den är så uppslukande och spännande - man kan verkligen inte sluta läsa! De flesta vet nog ungefär vad boken handlar om, men om någon inte vet så handlar den om 16-åriga Katniss Everdeen, som tvingas delta i de årliga Hungerspelen. Spelen direktsänds i hela Panem (kontinenten som en gång var USA), och går ut på att 24 deltagare ska slåss på liv och död tills bara en överlevare kvarstår. Vinnaren får massvis av pengar och berömmelse.
Deltagarna kommer från 12 fattiga distrikt som omringar den rika och mäktiga huvudstaden.
När Katniss, tillsammans med sin partner Peeta, vinner Hungerspelen så är hon jätteglad över att hon lyckats rädda både sig själv och Peeta, trots att egentligen bara en person får vinna. Men om en flicka från distrikt 12 (det fattigaste och mest maktlösa distriktet) kan trotsa huvudstaden och lyckas, vad hindrar då de andra distrikten från att göra samma sak? Snart startar en revolution som Katniss inte längre kan kontrollera...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar