tisdag 15 oktober 2013

Recention Av samma blod

Jag har läst boken: Av samma blod som är skriven av Carin Svensson.
Hittade tyvärr ingen fakta om henne så jag kunde inte skriva det :/
Boken utspelar sig på hösten precis när löven har blivit gula och har börjat falla av från träd och buskar, den utspelas också i nutid alltså en bit in på 2000-talet kanske 2010. Man får reda på att det är höst när det beskrivs i boken att löven har börjat falla av från träden. Att det året är ca 2010 listar man ut när Oscar, Malte och Zebran spelar World of Warcraft, eftersom det är ganska nytt.
Boken handlar om Oscar (huvudpersonen) som enligt hans pappa får för dåligt betyg och ska göra ett arbete om 1900-talets historia. Den som ska hjälpa han med det arbetet är hans gammelfarmor Lucia. När han säger det till sin familj blir inte hans pappa glad då släkten Casale har en mörk hemlighet som han inte vill ska följa med nästa generation. Bokens budskap är att när maffian inte vill att utomstående ska få veta hemligheterna så ska man inte göra vad dom säger, för då kommer maffian tillslut att lösas upp och man kan leva i fred och ro.
Jag har valt ut en händelse i boken som jag ska berätta nu:

Mamma och Oscar står på ena sidan om sängen. De håller varandra i hand. Pappa och Sofia står på den andra. Rosenbuketten ligger vid Lucias fötter. Hassan har kommit fram och står vid sänggaveln. Han viskar: -Ibland på kvällarna när Lucia inte kan somna så brukar jag sjunga för henne. När hon orkar nynnar hon med. Det är en siciliansk sång. Den börjar: Vinni la primavera... Hon skulle nog tycka om att vi nynnar den för henne nu. Hassan börjar nynna och de andra nynnar med. Ingenting syns i Lucias ansikte. När sången är slut börjar pappa sjunga igen. Nu nynnar han inte. Han sjunger tydligt och klart på italienska: -inni la primavera, li mennuli sù n'ciuri...
-Slut-
Jag valde det stycket för att det rör mig väldigt mycket att dom står och sjunger och nynnar vid hennes dödsbädd, den sista anhalten.

1 kommentar:

  1. Du redovisar boken tydligt och bra. Hittar du något budskap i boken? Vad tror du att författaren vill säga till sina läsare?
    /Malin

    SvaraRadera