fredag 11 oktober 2013

Liftarens guide till galaxen: Bokredovisning


Jag har läst Liftarens Guide till galaxen av Douglas Adams. Douglas Adams föddes 1952 och dog 2001. Han skrev bl.a. science fiction böcker med ganska mycket humor. Han skrev inte bara böcker utan har också skrivit avsnitt till TV-serien Doctor Who och Doktor Snuggles. Jag vet inte varför han skrev böckerna men han kanske tyckte om den typen av böcker så han skrev en själv. Det var också väldigt modernt med rymden på 70-talet när Liftarens guide till galaxen skrevs så han kanske rycktes med. 
 
Boken handlar om Arthur Dent som bor på Jorden. Hans hus ska rivas av kommunen för att göra plats för en ny motorväg. Arthur är väldigt arg och lägger sig framför en av maskinerna så att de inte kan riva hans hus. Han har en kompis som heter Ford Prefect. Han bor också på Jorden men han är inte riktigt som alla andra. Han är en liftare. När det kommer ett flygande tefat så tar han med sig en handduk, en lite annorlunda bok och en fisk som är väldigt bra på språk och följer med. Men nu har han fastnat på jorden i 15 år. Inget flygande tefat har flugit förbi. Precis som nu så kan inte människor resa i rymden och ingen vet att Ford Prefect inte är en vanlig människa. Men en dag så kommer det ett mycket stort flygande tefat. Det är faktiskt samma dag som Arthur Dents hus ska rivas. En röst från skeppet berättar att Jorden ska förstöras eftersom det ska göras en intergalaktisk motorväg. Ford Prefect räddar sin väldigt chockade vän och de liftar med rymdskeppet. Under sin resa så händer det en hel del olika saker. De får t.ex. höra poesi från en rymdvarelse. Dikterna är så hemska att det gör ont i hela kroppen. De träffar också på en av Fords gamla vänner och hittar en planet som man har trott ha vart en myt i flera tusen år. Planeten heter Magrathea och det sägs att man ska ha byggt alla planeter i universum där. Jag tänker inte berätta hur boken slutar ifall någon vill läsa den. Men sen kommer det fler böcker så man kan väl inte riktigt säga att den slutar.

Liftarens guide till galaxen är lite svår att komma på när den utspelar sig eftersom de är i rymden. Då har de ju massor av tekniska prylar som inte ens finns idag och de träffar varelser som inte finns på riktigt. De få kapitlen som de är på Jorden så kan man inte riktigt gissa sig till när den utspelar sig. Men boken skrevs 1979 så den kanske utspelar sig någon gång då. Fast jorden går ju under så det kanske ska vara någon gång av framtid.

En del i boken som jag kommer ihåg ganska tydligt är när man förklarar vad motorleder är. Det är en ca 1 sida lång harang med punkter på olika ställen. Det handlar om att åka från punkt A till punkt B. Det finns fler punkter där en person vill ha sitt hus med yxor ovanför dörren och någon pub. Den var lite svår att förstå så jag fick läsa den högt för mig själv 3 gånger innan jag fattade. Jag tyckte att den var ganska rolig.
Det är inte direkt någon händelse egentligen men den här boken som Ford Prefect har liknar en iPhone. Man kan söka på vad som helst om olika planeter och rymdvarelser och den kan läsa upp det eller så kan man läsa det själv. Det är lite kul att Douglas Adams kom på en grej 30 år innan den faktiskt kom.
Bokens ”berättarröst” kommer in då och då och berättar vissa saker. T.ex. om planeten Magrathea och den berättar också om vad som händer. ”Rösten” förklarar vissa saker som händer i rymden. T.ex. hur länge man kan hålla andan innan dör i rymden (30 sekunder) och varför det bästa man kan ha med sig i rymden är en handduk.
Det är en hel del ganska konstiga saker som har fastnat. När de får höra poesi som är lika plågsamt som tortyr så gillar jag hur Arthur räddar dem ur situationen genom att ljuga.
I en del när de är på Magrathea så träffar dem en varelse som har byggt Norge när Jorden bildades. När de ska bygga upp Jorden på nytt så har han fått i uppdrag att bygga Afrika. Han älskar fjordar och bygger ett Afrika med massor av fjordar. Jag gillar hur författaren har blandat ihop Jordens länder och kontinenter. Det får en att tänka till lite om hur t.ex. Afrika hade sett ut med massa fjordar.

Liftarens guide till galaxen liknar inte någon bok som jag läst innan. Jag brukar inte läsa sådana typer av böcker alls. Men eftersom de är i rymden så kommer jag att tänka på STAR WARS-filmerna ganska mycket. Och så som jag föreställer mig rymdvarelserna i boken liknar vissa av rymdvarelserna som finns i STAR WARS. T.ex. så finns det en utomjording med två huvuden. Jag tycker också att boken liknar filmen E.T. lite grand. Att E.T. blir lämnad på jorden (som Ford Prefect) och rymdskeppet som är med i den filmen är typ ett flygande tefat.
I boken så är det dock inte några krig i rymden eller människor som vill göra experiment på rymdvarelserna.

När jag läste boken så tyckt jag att den var ganska knasig. I början så var den rätt så tråkig och jag hade inte så höga förväntningar, men den blev bättre och bättre. Det kan i för sig ha vart därför att jag hade så låga förväntningar från början. Jag har läst böcker och haft väldigt höga förväntningar och då blir dem på något sätt sämre när boken inte är så bra som man tänkt sig. Det finns inte så mycket att fundera över eftersom den är konstig. Men man kan tänka på hur t.ex. en rymdvarelse skulle kunna se ut eller hur de planeterna som finns ser ut. Eller som jag sa innan hur Afrika hade sett ut med en massa fjordar. Jag funderade lite över om att om det finns rymdvarelser på riktigt och hur de i så fall skulle se ut. Om de skulle vara gröna och se ut som i tecknade serier eller om de skulle se helt annorlunda ut.

Boken har väl inte direkt något budskap. Budskapet kanske är att man ska tänka till om hur man skulle kunna göra om jorden gick under. Om man skulle åka med någon rymdvarelse som Arthur och Ford eller om man skulle sprängas och dö. Eller så kan budskapet vara att man inte riktigt vet hur jorden bildades från första början och Adams kom på ett sätt som den skulle kunna ha blivit till på. Det är dock ett ganska otroligt sätt men i alla fall. Eller så har boken inte något budskap alls utan bara är en bok för att folk ska ha lite kul.

1 kommentar:

  1. Du redovisar boken tydligt och bra. Du jämför boken bra med nutida händelser och nyare böcker.
    /Malin

    SvaraRadera