måndag 30 september 2013

Tjejen som ville hämnas Redovisning

Jag har läst Tjejen som ville hämnas av Jørn Jensen. Det är en bra bok som är väldigt berättande och jag vill läsa nästa bok i den serien för jag vill veta vad som mer händer. Tjejen som ville hämnas är en bok i en serie som heter Hämndens labyrint, jag vill absolut läsa fler böcker i serien för att den var jättebra!

Den handlar om Nick som har en kompis som heter Tove. Hon har blivit överfallen och ingen vet riktigt vad som hände förutom Tove och hennes mamma. Nick vill förstås veta vad som egentligen hände men när han frågat så har han bara fått en sur blick tillbaka. Efter att Tove har blivit överfallen har hon blivit en annan person, hon har börjat träna judo och hon har blivit väldigt duktig på datorer. Hon har några små jobb hos en person som heter Ali och han har hjälpt henne att fixa hennes dator  för att hon hjälper honom. Det var tre killar som överföll henne och de vill såklart inte att hon ska skvallra för polisen, de försöker skrämma henne och tänder eld i en soptunna vid hennes hus. Men hon har en plan för hur hon ska sätta fast de tre killarna på olika sätt.

Man kunde ganska snabbt lista ut att boken utspelar sig i nu-tid. Man förstår det ganska snabbt när författaren skriver att de smsar och håller på med datorer. Att elda i soptunnor kanske inte var så vanligt förr i tiden men det förekom nog.

Budskapet med boken som jag har uppfattat det är att man inte ska mucka med folk för då brukar personen ge igen och hämnas.

Jag har inte direkt fastnat för något. Jag brukar mest läsa böcker för att det är avkopplande att läsa, inte för att göra en stor reflektion av allting utan för att det är avkopplande och man behöver inte bry sig om så mycket annat.

Författaren heter Jørn Jensen och han har skrivit böcker sedan 1987 som var hans debut år. 1997, alltså 10 år senare vann han pris i danska läsa-lätt-pris. Han skriver mycket böcker för barn som är mellan 5 och 9 år. Hans böcker är väldigt lättlästa och är bra om man inte är så läskunnig. Jag vet faktiskt inte varför han skrev den boken men antagligen för att det är lite hur dagens nutid ser ut på nåt ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar