torsdag 7 november 2013

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Jag har under höstlovet läst ut boken "jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag".

Boken handlar först och främst om en tjej som heter Olivia. Hon är 17 år och bor i en lägenhet med sin pojkvän som heter John. De är som gjorda för varann, men väldigt hastigt i boken gör John slut med Olivia för John tycker att Olivia är för ung för honom eftersom han är 21 och hon är 17 år.
Olivia blir då väldigt besviken och hon tycker att hela hennes liv förstörs. Det går några dagar då Olivia  är i depression.

Det visar sig sedan att en av Olivias bästa kompisar ä hennes lärare som heter Tor. Han är med nästan hela tiden i boken och han är väl den som Olivia aldrig bråkar med nästan förutom lite små tjafs.
Tor är hemma nästan varje dag hos Olivia efter att John gjort slut med henne men även hennes bästa kompis som heter Emma.

Emma tycker det är väldigt jobbigt att Olivia ska vara så ledsen hela tiden så hon bestämmer sig för att gör något åt det. Så då börjar hon och Olivia med ett projekt som dem kallar för "operation fågelbajs" anledningen till att dem kallar det så är att Olivia inte vill att någon ska misstänka något ifall någon hör när dem pratar med varandra.

John vill aldrig bli tillsammans med Olivia men dem är fortfarande väldigt bra vänner med varandra men sedan händer det en lite olämplig sak som du får reda på om du läser boken..

När Olivia upptäcker att hon inte har så stor chans att få tillbaka John bestämmer hon sig för att satsa på någon annan, men plötsligt har hon flera olika killar som hon håller på med samtidigt. Så det blir lite strul ett tag men allt ordnar sig till slut.



Det bästa i boken tycker jag var när Olivia var på G med John igen. För det var spännande att se hur det skulle gå men plötsligt får man reda på lite oväntade saker av Olivias pappa.


Författare till denna bok är Sara Ohlsson. Detta är hennes debutroman. Man kan tyvärr inte hitta så mycket fakta om Sara. Jag skulle gärna vilja e vad hon gör på fritiden, varför hon skrev just denna boken, familj och massa mer.

Bokens handling utspelar sig verkligen i nutid, det tycker jag om för ibland känner man igen sig och då kan man få lite bra tips. Det är precis hur det är i skolan nu med mycket läxor och man känner ibland att man bara inte orkar och det tycker jag är väldigt bra för man märker hur dåligt det går för Olivia om hon inte lägger ner lite extra tid på skolan och då ser man hur mycket skolan betyder för framtiden.
Jag tror personligen att författaren tänker på det och känner igen sig lite i det hon skriver.

Boken är tycker jag är inriktad på ungdomar mellan 13 och 20 år då det handlar väldigt mycket om tonåren och kärleksproblem och mycket mer. Den är mest till för tjejer tycker jag för den är väldigt tjejig av sig.

Det är bland dem bästa böcker jag läst men jag blev väldigt besviken i slutet då det inte sluta som jag förväntade mig. En gång tänkte jag att jag skulle sluta, men jag kämpade på med den och det tycker jag att jag gjorde rätt i. För den var bra. Boken får av mig 8 av 10.

Av: Tilda Dragstedt

1 kommentar:

  1. Du redovisar boken på ett tydligt och personligt sätt. Hittar du något budskap i boken? Vad tror du att fröfattaren vill säga till sina läsare?
    /Malin

    SvaraRadera