måndag 11 november 2013

Bokredovisning

Jag har nu läst ut boken "Förr eller senart exploderar jag" av John Green.

Boken handlar om Hazel Grace som är en 16:årig tjej som bor i Indianapolis, USA. Till en början så var Hazel en helt vanlig tonåring, men när hon fyllde 13 år så fick hon en cancerdiagnos i sköldskörteln  som läkarna ansåg som obotlig och dödlig. Trots mycket svåra behandlingar och liten chans att överleva så fortsatte Hazel att kämpa.

Tidigare så tyckte inte Hazel om att vara ute bland folk, dels för att hon på grund av sin sjukdom var tvungen att ta med sig en syrgastub var hon än gick men också för att hon helst var hemma och läste en bok som hette "Ett storslaget lidande" om och om igen.
Men en dag så rådde hennes läkare henne att hon skulle gå med i en stödgrupp för cancersjuka barn i området.

Hazel Grace tyckte inte om stödgruppen till en början, men en dag så kom Augustus Waters dit och hon ändade sig direkt.
Augustus är en mycket snygg, smart och djup kille som Hazel blir kär i direkt, men ändå så känner hon att de inte kan bli ihop.
På grund av att hon är döende, så vill hon inte inte lära känna mer människor för att så få som möjligt ska beröras när hon väl går bort. Hon anser att hon är en bomb som förr eller senare exploderar.

De är bara vänner, anser hon, men genom hela boken så får man följa deras resa tillsammans till Amsterdam, hur de stöttar varandra genom svåra situationer och hur de båda älskar "Ett storslaget lidande". Fast de båda vet att Hazel har fel.



Tiden som boken utspelar sig i är nutid. Jag har hittat det på många olika ställen i boken, men en grej som jag märkte det extra mycket på var att Hazel Grace hela tiden har på sig ett par skor som är väldigt populära idag. En annan sak är att Augustus ofta spelar tv-spel med sin vän Isac och att de tittar på tv-serier som sänds idag också. De har även mobiler som de ofta använder.


Alla böcker har ett budskap, men i den här märks det extra tydligt. Som sagt så är Hazel döende, men oavsett hur svårt och kört det värkar så ger hon aldrig upp. I flera år så har hon åkt in och ut från sjukhuset, och flera gånger har det verkat som om hon skulle dö, men eftersom att hon inte gav upp så klarade hon sig. I boken nämns det många gånger av olika personer att hon är en förebild för dem.


En händelse i boken som jag lade extra märke till var den när Hazel Grace och Augustus träffades för första gången i stödgruppen. Det var i kyrkan och Augustus hade följt med Isac dit, som har cancer i ögonen. Egentligen var den inget speciellt med händelsen men jag tycker att det fanns bra beskrivningar där och att den hade en ganska stor betydelse i boken.


Den här boken är både lik och olik de böcker som jag brukar läsa. Jag tycker nästan bara om böcker som är verklighetstrogna och i nutid, ungefär som denna.
I jämförelse med t ex. Hungerspelen, som jag också läst, så är den här mer lik de böcker som jag brukar läsa, fast den andra bocken var bättre tycker jag.



Jag tycker att boken var ganska bra, men det är inte den bästa boken jag läst. Den innehöll inte många beskrivningar och det är kanske därför jag inte tycker om den. Men ändå så kände jag igen mig ,eftersom att jag själv hade en vän och flera släktingar som fick cancer.
Om jag skulle sätta betyg på den från 1-5 skulle den få en 3.


Som sagt så heter författaren John Green.
John föddes den 24 augusti 1977 i Indianpolis, USA. Förutom att vara författare är han även vloggare på Youtube. John Green gick på en internatskola som hette Indian Springs School, där han hämtade inspiration till sin första bok "Looking for Alaska"
Efter att han slutat på college så började han att jobba som elevpräst på ett barnsjukhus i 5 månader.

Det är lite därifrån jag tror att han fått sin inspiration till att skriva denna boken. Han har kanske fått träffa barn som Hazel Grace på sjukhuset och fått sina idéer därifrån.

1 kommentar:

  1. Du redovisar boken på ett tydligt och personligt sätt. Kanske kunde du beskriva lite mer om vad som hände när Hazel och Augustus träffades.
    /Malin

    SvaraRadera