måndag 27 januari 2014

Moby dick den vita valen

Jag har läst moby dick och den är skriven av maj bylock och jag tror att det är en förenklad version av boken.
Boken handlar om en man som heter Ismeal vill va med om ett äventyr. men först så hittar han en litet hotell som han går in på och får ett rum på. Men det är helt fult så han får dela ett rum med en annan man som heter Queequeg. och då säger hen som äger hotellet att den man du ska sova med är kannibal. Men Queequeg och Ismeal blir väldigt bra vänner och bestämmer sig för att åka ut tillsammans på val jack med ett skepp som heter Pequod. Men dom vet också att val jack är väldigt farligt. när dom har kommit på skeppet och ska åka så kommer den stora kaptenen ut och han har trä ben. Då säger han att om någon ser en vitt val så är den min. den vita valen är moby dick.

Jag tyckte att denna boken var både bra och lättläst.
den var lite seg när dom var utte och jagade val för det hände samma sak hela tiden.
den var rätt så spännande.
 jag tror att boken vill säga att. man aldrig ska sluta drömma. för kaptenen drömmer hela tiden om att ge hämnd på valen.

1 kommentar:

  1. Boken är skriven av Herman Melville. Maj Bylock har bara återberättat den och gjort den mer lättläst.
    /Malin

    SvaraRadera